Ekonomi

Yeni moda: Motosiklet satışlarının rekor kırmasının 6 nedeni

Türkiye tarihinde ilk kez bu yıl otomobilden fazla motosiklet satıldı. Temmuz ayında ilk kez otomobili küçük bir farkla geride bırakan motosiklet, eylül ayında da liderliği ele geçirdi. Satışların beklentilerin ötesinde hızlanmasıyla motosiklet üreticileri yıl sonu hedefini 900 bine çıkardı.

Ekonomim’den Aysel Yücel’in haberine göre, Pandemi döneminde kurye pazarından gelen taleple ivme kazanan motosiklet satışları, bu yıl otomobil ve akaryakıt fiyatlarındaki yüksek artış nedeniyle daha da hızlandı. Özellikle elektrikli alt segment motosikletlere olan ilginin artmasıyla birlikte yılın ilk yarısında motosiklet ile otomobil satışları arasındaki fark kapanma noktasına geldi. McD’nin Avrupa’daki 40 ülkenin performansını değerlendirdiği raporda, yılın ilk yarısında 430 bine yaklaşan satışla Türkiye, Almanya, İtalya ve Fransa’yı geride bırakarak birinci sırada yer aldı.

Yılın ikinci yarısında motosiklet satışlarındaki ivme daha da artarken otomobil satışlarında yavaşlama yaşandı. Böylece temmuz ayında motosiklet satışları yaklaşık 9 bin adetle Türkiye tarihinde ilk kez otomobilleri geride bıraktı. Ağustos ayında 55 bin adede yükselen fark, eylül ayında daha da açıldı. Motosiklet Sanayicileri Derneği’nin (MOTED) önceki gün açıkladığı verilere göre, geçtiğimiz ay trafiğe kaydı yapılan motosiklet sayısı 2022 yılının aynı dönemine göre yüzde 153 artarak 94 bin 783 adede ulaştı. Böylece motosiklet satışları 2023 Ocak-Eylül döneminde yıllık bazda yüzde 147,3 artarak 732 bin 114 adede ulaştı. Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği (ODMD) verilerine göre eylül ayında otomobil satışları bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 76,7 artarak 78 bin 971 adede ulaştı. Otomobil satışları 2023 yılı Ocak-Eylül döneminde yıllık bazda yüzde 67 artarak 666 bin 890 adede ulaştı.

‘SATIN ALMA GÜCÜ MOTOSİKLETLERE YÖNLENDİ’

MOTED Lideri Muvaffakiyet Erbaş, Artes sisteminin devreye girmesiyle sektörde kayıt dışılığın önlendiğini, ayrıca araba alamayanların motosiklete yönelmesinin satışları hızlandırdığına dikkat çekti. Erbaş, “Artan maliyetler ve azalan alım gücü, otomobile göre fiyatı daha uygun olan motosiklete olan talebi artırdı. Öte yandan insanların kısa mesafeler için ulaşım aracı olarak motosikleti keşfetmesi de satışları artıran bir diğer etken. “Öte yandan 125cc’ye kadar B sınıfı ehliyete sahip motosikletlerin kullanımına izin verilmesinin satışların artmasında önemli bir faktör olacağını düşünüyorum” dedi. Erbaş, devletin motosiklet sektörüne verdiği desteğin artmasının da satışlara olumlu yansıdığını söyledi. Hükümetin motosiklet pazarında satışları engelleyen bazı bürokratik engelleri ortadan kaldırdığı ve vergiler konusunda daha ölçülü bir politika izlediği belirtiliyor. Erbaş, büyüyen pazarın yabancı firmaların Türkiye’de üretim yapma iştahını da artırdığını belirtti.

REVİZE YIL SONU VARSAYIMLARI

MOTED, mayıs ayı yılsonu satış tahminini 500-550 bin adet olarak belirlemişti. Ancak satışlar beklentilerin üzerinde gerçekleşti ve şube Temmuz ayında yıl sonu hedefine ulaştı. MOTED, hızlanan satışlara paralel olarak bu hafta yıl sonu tahminlerini yukarı yönlü revize ederek 900 bine çıkardı. Bu sayıya ulaşılması halinde segmentin satışları 2022’de neredeyse iki katına çıkacak. 2022 yılında 415,5 bin motosiklet satıldı. ODMD’nin yıl sonu otomobil satış beklentisi ise 800-850 bin adet.

MAKASLAR 2024’TE AÇILACAK

Motosiklet üreticileri gelecek yıl satışların 1 milyona ulaşmasını bekliyor. Gelecek yıl otomobil pazarında yüzde 10 ile 30 arasında daralma olabileceği endişesi var. Satışları hızlandıracak bir diğer önemli faktör ise 125cc motosikletlerin yakın zamanda B sınıfı ehliyetle kullanılmaya başlanacak olması. MOTED yetkilileri bu yasal düzenlemenin önümüzdeki ay içinde yapılmasını beklediklerini açıkladı.

MOTOSİKLETİN TRAFİKteki PAYI YÜZDE 17’YE ÇIKTI

Eylül ayında 198 bin 740 araç trafiğe kaydı. Eylül ayında trafiğe kaydı yapılan araçların yüzde 47,7’sini motosiklet, yüzde 37,1’ini otomobil, yüzde 8,8’ini kamyonet, yüzde 3,7’sini traktör, yüzde 1,7’sini kamyon ve yüzde 0,6’sını motosiklet oluşturdu. yüzde 0,3’ü minibüs, yüzde 0,3’ü otobüs ve yüzde 0,1’i özel amaçlı taşıtlardır. Eylül ayı itibarıyla trafiğe kayıtlı araç sayısı 28,1 milyona ulaştı. Eylül sonu itibarıyla trafiğe kayıtlı araçların yüzde 53,1’ini otomobil, yüzde 17,2’sini motosiklet, yüzde 15,8’ini kamyonet, yüzde 7,7’sini traktör, yüzde 3,4’ünü kamyon, yüzde 1’ini taşıt, 8’ini minibüs, yüzde 0,7’sini oluşturdu. otobüsler ve yüzde 0,3’ü özel amaçlı araçlardı.

MOTOSİKLET SATIŞLARINDA NEDEN REKOR KIRILIYOR?

* Pandemi döneminde evde hizmete olan talebin artması,
*Motosiklet fiyatlarına ulaşılabilir,
*Elektrikli motosikletlere ilginin artması,
*Artes sistemi ile kayıt dışılığın önlenmesi.
* Büyük şehirlerdeki trafiği analiz etmek,
*Devletin şubeye verdiği desteği artırması lazım.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Ankara nakliyat
nakliyat
Başa dön tuşu